Blog

Pellentesque nec sodales lorem, id consectetur enim. Praesent sed massa aliquet massa vulputate vulputate eu et metus.

Ile kosztuje logo? Kilka słów o procesie.

Usługi wycenia się trudno

 

W branży usługowej dość dużym wyzwaniem jest ustalanie ceny za dane usługi. W przypadku agencji reklamowej takiej jak Kumaci Ogarnięci negocjacje z klientem bywają trudne, szczególnie jeśli chodzi o cenę przygotowania logo. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że praca nad logo to prosta sprawa, zajmuje godzinę – wystarczy przejrzeć konkurencję, posiedzieć na stocku z grafikami wektorowymi, popatrzeć na kilka portali społecznościowych z grafikami i zdjęciami i z tych składników kilkoma kliknięciami stworzyć logo. Albo zamknąć oczy i wierząc, że praca kreatywna jest wynikiem natchnienia, po paru minutach mieć w głowie i sercu obraz, który materializuje się przy pomocy paru ruchów ołówkiem.

No ale dlaczego to tyle kosztuje? Ano dlatego, że praca twórcza, wbrew pozorom jest także powtarzalnym procesem, który ma swoją cenę. Oczywiście dochodzi do tego sprawa doświadczenia, które rzeczywiście wpływa na szybkość i efektywność pracy, świadomość kwestii prawnych, których skrupulatnie pilnujemy i warsztat techniczny, który gwarantuje, że klient otrzyma takie pliki, z których będzie miał pożytek przez lata bez dzwonienia do nas.

 

Praca twórcza to proces

Nie wierzymy w natchnienie. Obserwujemy co prawda, że są takie dni, kiedy praca twórcza po prostu idzie nam lepiej, inspiracje aż same się pchają na ekran, a głowa i ręka mają jakąś taką lekkość. Jednak to są często sprawy niezależne od nas, więc trudno na nich opierać działania firmy i wycenę. Przy projektowaniu przechodzimy zawsze ten sam proces. Najpierw zadajemy klientowi 5 kluczowych pytań:

  1. Czym zajmuje się firma?
  2. Co ma poczuć odbiorca, który zobaczy Wasze logo?
  3. Czego ma się dowiedzieć o Was odbiorca, kiedy będzie patrzył na Wasze logo?
  4. Jaki ma być główny komunikat, który będzie niosło logo?
  5. Czy macie jakieś inspiracje, coś, co widzieliście i już się Wam podoba?

Następnie tworzymy szkic w oparciu o odpowiedzi na powyższe pytania, analizę konkurencji, inspiracje, własną wiedzę i doświadczenie. Trzymamy się przy tym dość ściśle wytycznych klienta, zadając mu ewentualnie dodatkowe pytania, jeśli uznamy, że są konieczne. Klient otrzymuje dwie, trzy propozycje i jedna z nich w ciągu trzech rund poprawek zostaje dopracowana do finalnej wersji. Komunikacja, analiza, projektowanie, informacja zwrotna od klienta i od początku – to przynajmniej kilka jeśli nie kilkanaście godzin pracy nie tylko jednej osoby. Nie można zapominać o pracy osób z działu obsługi klienta, ale o tym będzie inny wpis.

 

Doświadczenie

Pisanie o doświadczeniu trąci banałem. Ale w specyfikę naszej branży jest wpisane przeświadczenie, że przecież każdy potrafi rysować. Może jeszcze w epoce przed internetem, stockami i wektorami, łatwiej było przekonać, że dobry grafik ma dosłownie fach w ręku, bo tą ręką po prostu rysował. A dziś wystarczy wpisać kilka informacji i program sam zaprojektuje logo.

Jednak tak naprawdę to lata doświadczenia, a mamy go ponad dekadę w branży sprawiają, że jesteśmy w stanie zaproponować klientowi odpowiednie rozwiązanie i co więcej, dobrze je uargumentować. Dobry mechanik naprawi samochód w jeden dzień, a dobry stomatolog pozwoli pozbyć się bólu zęba w godzinę. I płacimy nie za samą usługę, ale za umiejętności nabyte latami, które sprawiają, że ta usługa jest dobra i nie będzie musiała być poprawiana. Podobnie jest u nas, choć efekty są dużo trudniej mierzalne. Pozostaje więc zaufanie, że klasycznie nie ściemniamy. A o to można zawsze podpytać tych, którzy z nami już pracowali.

 

Kwestie prawne

Dziś wszystko można ściągnąć z Google lub ze stocka. Jednak kwestia praw autorskich i majątkowych w naszej pracy jest kluczowa jak zasady higieny i sterylności podczas operacji chirurgicznej. Co z tego że chirurg mistrz, jeśli pacjent umiera na skutek infekcji? Co z tego, że logo super, jeśli po miesiącu lub dwóch istnienia fanpage czy strony internetowej mamy gównoburzę, że jesteśmy plagiatorami? Albo od razu pozew?

Tak łatwo, jak można coś z Google ściągnąć, tak łatwo coś porównać i sprawdzić. Znamy różnicę pomiędzy inspiracja a kopiowaniem i się jej trzymamy. A jeśli mamy wątpliwości, po prostu pytamy prawnika.

 

Warsztat techniczny

Znamy aż za dobrze sytuację, w której klient mający do tej pory tylko stronę internetową, chce nagle wydrukować katalog lub plakat i okazuje się, że jedyny plik z logo, jaki posiada, to słaby jpg na stronie. I mamy problem. Bo ucieka czas i pieniądze. Freelancer sprzed lat nie odbiera telefonu i musimy odrysowywać logo. Klient nie wiedział, że logo powinien dostać w krzywych. Nie musiał wiedzieć, bo właśnie od tego jest agencja reklamowa.

My dostarczamy komplet plików, które później pozwalają zrobić z logo, co się klientowi podoba – nawet wydrukować ogromną płachtę na Pałacu Kultury i Nauki, jeśli zajdzie taka potrzeba.

 

Właśnie dlatego

To tylko skrót najważniejszych zagadnień, jakie pojawiają się przy pracy nad logo. Wydaje się, że to kwestia skopiowania tego, co mają Ci, co robią podobne rzeczy. Jednak profesjonalne podejście do  tematu zakłada wszystkie powyższe etapy. I tak na zdrowy rozum – to na pewno nie jest godzina pracy.

Daniel Dydak

Head of Client Service

Skontaktuj się z nami

Jeśli też lubisz pracować w ciągu dnia, nie masz ochoty konsultować projektów wieczorami i w nocy, napisz do nas. Przekonaj się, że naszą wspólną działkę ogarniemy angażując Cię tylko tam, gdzie to konieczne.